Sex, lži a Zaklínač

Posted: 04/02/2015 by Jack in Příspěvky

Před pár dny se na netu objevil rozhovor s Damienem Monnierem (senior game designér hry The Witcher 3: Wild Hunt) o tom, že třetí Zaklínač bude začínat erotickou scénou Geralta a Yennefer. Prý je to nejrychlejší způsob, jak vytvořit pouto mezi hráčem a Yennefer, které mu bude sloužit jako motivace ji najít, až ji na konci pětiminutového intra unesou. What a load of crap.

Pokud jste si nejdřív přečetli ten původní článek, možná vás tam zakočilo těch “over 16 hours of motion capture data”. Pokud ano, nejste sami, krátce po zveřejnění byla v médiích trocha nedorozumění ohledně toho, kolik toho sexu přesně bude – některé servery si to vyložily jako 16 hodin erotických scén. To pak ale jeden z vývojářů opravil – 16 hodin se prý jen natáčelo. Z mých zkušeností z komparsu a natáčení fanfilmu z 16 hodin natáčení vznikne cca 5-10 minut materiálu v hotovém filmu. Jestli to u her a motion capture je aspoň trochu podobné, tak toho sexu ve hře fakt moc nebude a nechápu, proč se ten článek a designér tváří, jako by tomu bylo naopak.

Dál je tu samozřejmě ten fakt, že Yennefer bude použitá jako Damsel in Distress. O tom, proč je tohle problematické už bylo řečeno víc než dost a je celkem možné, že si s tím CD Projekt nějak šikovně poradí, nakonec, Tropes are not Bad. Ale ani to není to hlavní, co mě na tom štve.

“Sex is the quickest way in which to establish the relationship and provide a justification for the player to pursue this woman.” Tohle. Tohle je taková blbost, že jsem o tom musel napsat blog post, a to hned z několika důvodů.

Proč sakra tak spěchají? Zaklínač 3 má mít údajně přes 100 hodin obsahu, z toho půlka padne na hlavní linii (která bude nejspíš zahrnovat právě hledání Yennefer). Proč musí takhle důležitou část toho příběhu odbýt během prvních pěti minut? Kdyby to byl devadesátiminutový film, tak by pět minut mohlo být tak akorát, ale to Zaklínač není. Vztahu Geralta a Yennefer by mohli klidně věnovat 10 hodin a pořád by jim zbývalo 40 na ten zbytek. Kdyby to byli skuteční mistři pera, tak by jim těch pět minut stačilo, ale u prvního Zaklínače jsem měl obecně problém, aby mi jakékoliv NPC, které se mi zrovna svěřovalo, proč potřebuje 10 kikimořích ocásků, nebylo úplně ukradené. Proč to chtějí odbýt takhle rychle?

Z prvního Zaklínače jste si zajisté odnesli silný citový vztah k NPC jako byly Vesničanka z Podhradí, Chudá Měšťanka nebo Obyvatelka Bahnic. Naopak z jiných her si určitě pamatujete žhavé erotické scény s Alyx, Weighted Companion Cube a samozřejmě moji oblíbenou trojku Shepard/Mordin/Garrus. Sex ve hře není zaručeným způsobem, jak vytvořit citové pouto. Vzhledem k povaze her bych řekl, že tak může fungovat hlavně ve chvíli, kdy si ho hráč nějakým způsobem “zaslouží”, ale hodit ho rovnou do intra? Ten článek by se dal pochopit i tak, že to hlavní, co uvidíme, bude až Geraltova a Yennefeřina interakce krátce po sexu. To by možná mohlo fungovat, ale opět, byl by k tomu zapotřebí zatraceně solidní scénář, dabing a herecké mocap výkony.

Nejhorší je na tom, že je celkem zjevný a zaručený způsob, jakým se takový vztah hráče k postavě, který tvůrci asi chtějí, dá vytvořit. Co mají společného Alyx Vance, Elizabeth, Deckard Cain a Lydia? Všichni jsou ve svých hrách užiteční mechanicky – Alyx se umí se ohánět s bouchačkou a level design je tomu přizpůsoben, Elizabeth hráči hází zásoby a otevírá tajné dveře a průrvy, Deckard identifikuje věci a Lydia tahá na zádech všechen váš bordel. Stačí jen vytvořit charakter, který bude bez zbytečných keců (to mluvím o tobě, Emerald Herald) hráči užitečný a ten si k němu vytvoří vztah. A když o něj přijde, zabolí ho to nejen příběhově ale i v rámci herních mechanik a vzpomene si na něj pokaždé, když by se mu hodila jeho pomoc.

Samozřejmě i tenhle přístup se dá pokazit. Když přijdete o Elizabeth, v levelech se přestanou objevovat tajné dveře a průrvy a hra vás přinutí se plížit kvůli novým nepřátelům a ne proto, že bez Elizabeth na ty staré prostě nestačíte. V Diablu III už Cain neidentifikuje předměty a tak je stejně postradatelný, jako každé jiné NPC zadávající questy. V Portalu 2 hraje Weighted Companion Cube jen malou roli, takže GLaDOSina krutost vůči ní vyznívá trochu naprázdno. Ale při dodržení pár jednoduchých zásad tenhle princip funguje dost spolehlivě na to, aby se jen kolem něj daly vystavět hry jako Jagged Alliance 2 nebo XCOM: Enemy Unknown.

Proč teda tvůrci Zaklínače volí takovou pitomou zkratku? Možná jsou to lemplové, kteří nevědí, co dělají, a proto Zaklínač u hráčů propadl a nikdy se mu nedostalo pokračování. Možná jim na té hlavní linii zas až tolik nezáleží, ale proč teda chtějí, aby na ní tolik záleželo hráči? Já se přikláním k tomu, že Damien odfláknul přípravu na ten rozhovor.

Advertisements

Zanechte komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s