War Thunder

Posted: 03/03/2014 by Jack in Příspěvky

Tak tohle jsem teda nečekal. Na War Thunder se mi ukazovaly reklamy na různých pochybných stránkách a já je ignoroval, protože jsem si myslel, že jde o další Evony. Pak jsem ale na YouTube viděl záběry ze hry a viděl jsem, že je to jednak skutečně letecký simulátor a jednak, že vypadá nádherně. Řekl jsem si, že i kdyby se to hrálo hrozně, musím si to vyzkoušet – dobře udělaný letecký simulátor (z jakéhokoliv prostředí) jsem neviděl už celá léta). Jedna hra mi stačila na to, abych věděl, že tahle hra mě bude bavit a fakt. Už ji hraju aspoň měsíc a pořád se k ní rád vracím.

DISCLAIMER: Hra je v angličtině a já v češtině neznám přesné letecké termíny, které se budu snažit používat. Omluvte prosím sníženou kvalitu textu, kdyžtak mě opravte v komentářích

O co přesně jde? War Thunder je online multiplayerový free-to-play simulátor leteckých bitev. Hráči si mohou vybrat z celé řady letadel od dvouplošníků až po tryskáče, od rychlých stíhaček až po mohutné bombardéry, nastoupí proti sobě v bitvě a kdo první umře, prohrál.  Po bitvě získáte peníze, opravíte letadlo, dokoupíte střelivo, nastavíte výzkum nových letadel a upgradů a hurá znovu do bitvy. V tomhle ohledu se nejedná o nic objevného, v čem ale War Thunder exceluje je hratelnost.

War Thunder dává na výběr je ze tří módů – Arkádový, Realistický a Simulátor. Já osobně hraju jedině Arkádový, k ostatním jsem přičuchnul v tutorialech a neoslovily mě. Liší se ovládáním a různými asistencemi a úlevami, které hráčům poskytují – např. jestli proti sobě mohou nastupovat letadla všech zemí a ze všech období, jestli ovládáte letadlo myší, jestli se vám při vysokých přetíženích může kus letadla ulomit apod. Arkádový mód je pak pro mě tou nejlepší kombinací – dobře se ovládá, ale zároveň není až tak zjednodušený a abstraktní, aby nepůsobil věrohodně. Nemusíte se starat zvlášť o křidélka, klapky, kormidlo a další ovládací prvky, v Arkádovém módu stačí myší ukázat, kam chcete letět a letadlo už udělá potřebný manévr, aby vás tam nasměrovalo. K tomu ale využívá všechny zmíněné prvky a tak, pokud vám někdo letadlo poškodí nebo rozbije třeba ovládání ocasních ploch, tak bude manévr příslušným způsobem postižený a nebo se nemusí vůbec povést (FYI, ocasní plochy ovládají otáčení letadla po ose nahoru/dolů, u letadla celkem důležitá věc).

Tím se dostávám k modelu poškození, který je podobně detailní. Místo toho, aby mělo každé letadlo hitpointy, po jejichž vyčerpání vybuchne, je model poškození komplexní. Kromě výše zmíněného ovládání letu může dojít například k prostřelení palivové nádrže – pokud vám pak vyteče benzín, logicky vám přestane fungovat motor, ale v tu chvíli ještě letadlo ovládáte a můžete se pokusit doplachtit na přátelské letiště, kde vás opraví, nouzově přistát někde na poli (za což dostanete pár bonusových bodů) a nebo se snažit ještě chvíli bojovat, než se nevyhnutelně zřítíte k zemi. Větším letadlům je možné vyřadit střílny a pokud šťastně trefíte pilota, vyřadíte celé letadlo jednou salvou. Všechno poškození se pak graficky projevuje na modelu letadla – pokud vám vysadí motor, vrtule se přestane točit, ve křídlech a trupu se objevují díry, pokud letíte za letadlem, ze kterého tečou nějaké ty kapaliny, tak vám efektně zamažou displej a když letadlo chytne, tak hoří, létají z něj jiskry, nechává za sebou stopu z černého dýmu a vypadá to skvěle.

Dohromady to dává hru, kterou je radost hrát. Pocit z létání je tak skvělý, že mě baví občas si jen tak létat v režimu Test Flight, bez nepřátel, střílení, prostě jen tak. V bitvách pak nikdy nemám pocit že by něco bylo nějak zvlášť OP, že by proti tomu neexistovala protihra nebo tak. Pocit, kdy poblíž zahlédnete bombardér, pověsíte se mu za záda a začnete ho pomalu zpracovávat, je k nezaplacení. Stejně tak je (svým způsobem) skvělá situace, kdy se někdo za záda pověsí vám a vy se snažíte uhýbat jeho střelbě, manévrovat tak, abyste ho setřásli a nebo se dostali k přátelům, kteří vás z toho (možná) vysekají. Každé nové letadlo, které odemknete, je radost vyzkoušet, i když se třeba ukáže, že nevyhovuje vašemu stylu. A když se vám podaří sestřelit nějakého protivníka neřízenou raketou (což není nic lehkého a ani Arkádový mód vám to nijak neusnadní), budete se cítit jako king.

A jak je na tom War Thunder s Free2Play systémem? Celkem dobře – rozhodně to není Pay2Win, nemusíte na hraní střádat žádnou “energii”, ani neobsahuje sociologické kličky, které by vás podle nutily utrácet. Za skutečné peníze si můžete kupovat hlavně zrychlení postupu technologickým stropem, kosmetické úpravy letadel, singleplayerové mapy a ano, také drobné upgrady proti tomu, co je k dispozici zdarma (ale ty rozhodně netvoří velký rozdíl mezi platícími a neplatícími hráči). Nejvíc bude asi vidět rozdíl v rychlosti výzkumu – neplatící hráč se prokouše k tryskáčům na konci technologického stromu nejdříve za pár měsíců poctivého hraní. Jenomže to nevadí – zábava je i hrát jen s těmi letadly, které máte k dispozici od začátku – rozhodně nemáte pocit, že se musíte prokousat k tryskáčům a teprve tam začne ta pravá zábava. Já osobně se královsky bavím, a ještě jsem vývojářům nedal ani korunu. Přemýšlel jsem o tom, ale problém je v tom, že přesně nevím, kolik bych toho za svoje peníze dostal. War Thunder v tom totiž má celkem bordel – máte normální herní měnu Silver Lions (SL), za skutečné peníze si kupujete Golden Eagles (GE), v bitvách vyhráváte Free Research points (FR), které (ale jen v kombinaci s GE) slouží k urychlení výzkumu (ale jen letadel, upgrady se rovnou kupují za GE). Máte prémiový mód, ve kterém získáváte více SL a FR, máte prémiová letadla, která vám dávají více SL a FR, můžete si vylepšovat schopnosti vašich pilotů, střelců a mechaniků atd. a obecně je hrozně těžké si bez excelovské tabulky zjistit, kolik vlastně na co potřebujete GE (a to ještě převést na Eura a z Eur na koruny), a já jsem se prozatím rozhodl se s GE neobtěžovat. Je možné, že na vyšších větvích technologického stromu budou stát opravy letadel a doplňování výzbroje tolik, že bude potřeba si nějaké ty GE koupit, ale po cca měsíci hraní na to ještě nedošlo. K dispozici je i referral program, takže kdybyste mi náhodou chtěli přispět pár GE, registrujte se tímhle linkem.

Čistě pro zajímavost jsem se rozhodl vyzkoušet i konkurenční hru World of Warplanes (kterou jsem původně ignoroval ze stejného důvodu jako War Thunder), ale ta mi vůbec nesedla. Je laděná mnohem víc do arkádova, letadla mají hitpointy, dají se kupovat různé power-upy a speciální schopnosti pilotů, ve hře je hlasatel, který říká hlášky jako “Target destroyed” (a nenašel jsem, kde ho vypnout). Kromě toho trvá mnohem déle najít zápas – War Thunder najde zápas do deseti vteřin, World of Warplanes hledal vždy alespoň minutu. Kromě toho ve War Thunder máte na hned na začátku k dispozici tři sloty pro letadla, která si vezmete do bitvy (2 další se dají dokoupit za SL, další už jen za GE), takže když hned na začátku havarujete nebo vás sestřelí, můžete to hned zkusit znova. World of Warplanes vám dá jen jeden pokus a potom vás vykopne a musíte zase minutu čekat, než vám to najde jinou bitvu. Vřele doporučuju zkusit obě hry, jak jsem popisoval, celkem se od sebe liší a když vám nesedne jedna, je možné, že ta druhá bude to pravé.

Obecně nemám Free2Play hry moc rád (o tom někdy jindy), ale z War Thunder jsem nadšený. Pokud si chcete zalétat, myslím, že v současnosti není lepší volba. Pokud jste konzoloví, tak k dispozici je i na PS4.

Zanechte komentář

