Battlefield 3

Posted: 24/09/2013 by Jack in Příspěvky

Před časem se v Humble Origin Bundle dal pořídit Battlefield 3 (společně se spoustou dalších her) za zhruba 100 Kč. Battlefield 3 mě lákal už dlouho, ale kvůli ceně a Originu jsem si ho dopřál až teď, a od té doby mu věnuji až nezdravé množství času. Tenhle příspěvek můžu napsat jen proto, že jsem na notebooku, který BF3 asi nerozeběhne. Hm, moment, vyzkouším to.

Tak ne, mám smůlu. Když už ho nemůžu hrát, tak o Battlefieldu 3 aspoň něco napíšu. Pokud jste se zrovna vrátili z dovolené na Měsíci, tak Battlefield 3 je moderní vojenská střílečka zaměřená na multiplayer ve velkých mapách pro až 64 hráčů, kteří si mohou vybírat ze čtyř druhů vojáků, ovládat i vozidla, letadla, vrtulníky a lodě a postupně odemykat různé upgrady, ať už funkční, nebo pouze kosmetické. Ačkoli o Battlefieldu 3 lidé rádi říkají, že je realistický, je to arkáda jak sviň – zdraví vojáků i vozidel se samo (byť pomalu) obnovuje, defibrilátor léčí prostřelenou hlavu nebo nůž v krku, tank uřídí jeden člověk. Říkat o Battlefieldu 3, že je realistický, když existují hry jako Arma, je k smíchu.

Když jsem se BF3 snažil spustit poprvé, překvapilo mě, že neustále vyskakuje nějaké okno prohlížeče ale samotná hra se ne a ne spustit. Chvíli mi trvalo, než jsem zjistil, že místo hlavního menu má hra Battlelog – webový klient, přes který se spouští single- i multiplayer, mění vybavení vojáků, sledují statistiky, ale přes který bohužel nemůžete změnit nastavení grafiky, ovládání ani dalších aspektů hry. Chápu tento krok ze strany vývojářů – webový klient se bude vyvíjet a udržovat lépe než herní UI – ale jako uživateli mi tam strašně chyběla nějaká “tour”, která by mi ukázala, co všechno můžu v Battlelogu dělat a co naopak musím nastavovat až ve hře.

BF3 obecně není úplně uživatelsky přívětivá hra. Chybí jí jakýkoliv tutorial, ať už v singleplayeru nebo v multiplayeru, pro ovládání vojáků, vozidel i letadel. Jediné, co se tomu alespoň trochu blíží, jsou tipy na nahrávacích obrazovkách, a to je žalostně málo (také proto, že Battlelog zahrnuje možnost zobrazit okno se hrou až v moment, kdy je kompletně nahraná a nahrávací obrazovky tedy nemusíte vůbec vidět). Kromě toho také nejsou modely vojáků ve hře nijak viditelně odlišené, jediný způsob, jak rozeznat nepřítele od přítele je podle titěrných značek, které mají nad hlavou. Přátelé mají zelené nebo modré značky, nepřátelé červené nebo žádné. Problém je, že ty značky jsou často vidět skrz zdi a tak se stává, že nepřítel má nad hlavou přátelskou značku vojáka, který je ve skutečnosti někde daleko za ním.

Co se vyváženosti týče, i tam Battlefield dost pokulhává. Pro nového hráče je velká část zbraní, vybavení a výhod uzamčena levelovacím systémem. Ten je rozdělený jak na “celkovou zkušenost”, tak na jednotlivé třídy vojáků, vozidel a dokonce i na jednotlivé zbraně. Samopal MP7 nezískáte, dokud nenahrajete celkem alespoň X bodů, rozšířený zásobník pro něj dostanete až tehdy, když s ním zabijete alespoň Y nepřátel. Rozdíly v síle zbraní nejsou až tak znát, v boji pěchoty závisí víc na skillu a lepší zbraně jsou spíš příjemné zpestření než ultimátní vraždobonus. Úplně naopak je to ale například u letadel – když už někdo věnuje pár (desítek, stovek) hodin tomu naučit se pilotovat stíhačku, jsou mu odměnou nesrovnatelná mobilita, palebná síla a bezpečí. Jenže upgrady to vyženou až na maximum – přidávají obranu (světlice, ECM jammer) i palebnou sílu (radar, rakety) a dělají tak z obyčejného letadla okřídlenou smrt. Příliš nepomáhá ani fakt, že jediné, co může proti stíhačce se zkušeným pilotem zabrat, je jiná stíhačka s podobně zkušeným pilotem.

Takových drobností, které mě dohánějí k šílenství, je v Battlefieldu hromada. Tak proč se k němu pořád vracím? Určitě s tím má něco společného právě ten zmíněný levelovací systém, bezpochyby navržený tak, aby vyvolával stejnou závislost, jako svého času Farmville nebo Mafia Wars. Ale je to i tím, že mechanicky je Battlefield zvládnutý skvěle. Je to něco, co se špatně popisuje, ale když už se dostanete na dobrý server s vyváženými týmy, prostě se dobře hraje. Mapy jsou dobře nadesignované, zbraně střílí, nepřátelé umírají, skóre roste. Z boje nejste nikdy vyřazeni na dlouho a až na tryskáče neexistuje prakticky žádná taktika, proti které by neexistovala nějaká counter-play,

Ze hry mě ale pokaždé dokážou vytrhnout animace při zabití nožem. Totiž, pokud se k někomu dostanete zezadu, tak ho můžete nožem zabít na jednu ránu a hra ukáže speciální animaci z vlastního pohledu jak pro vás, tak pro vaši oběť, kdy ji zabijete a vezmete “psí známky”. Problém je, že když jste tou obětí vy, tak ta animace je neskutečně rušivá a nepříjemná (o to víc, pokud ji nečekáte). Přijde mi, že je to featura, která se do hry svým tónem extrémně nehodí. Něco jako kdybyste si v Minecraft Creative módu v klídku stavěli a najednou se vedle vás objevil Slenderman.

Jako každá kompepetivní online hra i Battlefield přitahuje spoustu idiotů, kteří nadávají na ostatní hráče, ať už lepší (cheateři), nebo horší (noobové). Naštěstí nemá Battlefield přímo ve hře hlasový chat a okno s textovým se dá vypnout. Zajímavá je i aférka kolem všudypřítomného modrého filtru, o kterém DICE tvrdí, že je neoddělitelnou součástí image série Battlefield. Doufám, že až vyjde Battlefield 4 a na trojku se lehce pozapomene, že se zase objeví možnost, jak ten filtr vypnout. Vzato kolem a kolem, Battlefield 3 je hra, která rozhodně stála za ty peníze, které jsem za ni dal, a možná si ještě dokoupím Premium, které přidává hromadu obsahu navíc..

Advertisements

Zanechte komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s