Co se povedlo prvnímu Gothicu

Posted: 02/08/2013 by Jack in Příspěvky

Gothic je německé fantasy open-world RPG z roku 2001, jehož svět (až na grafiku a možná ovládání) svojí kvalitou obstojí i dnes, v konkurenci Skyrimů, Falloutů nebo WoWka. Jeho zasazení totiž vytvořilo několik berliček, které umožnily vývojářům udělat svět vězeňské těžební kolonie mnohem věrohodnějším, živějším a větším (alespoň pocitově), než mnohým současným hrám, které se snaží o totéž.

Pokud si na Gothic nepamatujete, dovolte mi trochu vám osvěžit paměť. Království Myrtana válčí s orky a k tomu potřebuje magickou rudu, která se těží ve vězeňské kolonii. Král chce kolonii zabezpečit a přikáže svým kouzelníkům, aby kolem ní vztyčili magickou bariéru, která zabrání vězňům utéct. Kouzlo se ale zvrtne a bariéra obklopí mnohem větší území, než bylo v plánu. To uvězní kouzelníky uvnitř kolonie a vězňům umožní vzepřít se strážím a osvobodit se. Stále jsou ale uvězněni uvnitř bariéry, a tak uzavřou s králem smlouvu, že budou i nadále těžit rudu výměnou za zboží. To se ale všem vězňům nelíbí, někteří by se radši dostali z kolonie pryč, a tak z hlavního tábora odejdou a založí si vlastní osady. No, a do tohoto bordelu přichází bezejmenný protagonista, odsouzený za nespecifikovaný zločin k doživotnímu pobytu v těžební kolonii.

“Realističnost” je ve hrách dvousečná zbraň. Na jednu stranu je potřeba, aby svět působil skutečně, aby se do něj hráč ponořil snáze a hlouběji. Na druhou stranu ale hra zase nemůže být moc realistická, protože realita je nudná. SRSLY, zkusili jste někdy vstát od počítače a jít ven? Já jednou jo a byl to běs, to vám povím. Svět, kde je za každým rohem něco nového, krásného, vzrušujícího nebo nebezpečného, je fantazie. Hry s otevřeným světem tak musí najít rovnováhu, která bude jak věrohodná, tak zábavná. To se Gothicu povedlo – tábory působí skutečně jako místo, kde žijí lidé, zatímco divočina je krásná, zajímavá ale i smrtelná. Ale jak se mu to vlastně povedlo?

Současné open-world hry mají ten problém, že se snaží simulovat celý svět. To je sice chvályhodná snaha, ale je to extrémně těžký úkol. Celý svět je totiž obrovsky složitý. Vezměte si jen třeba jen odklízení mrtvol (a že v takových hrách o mrtvoly nebývá nouze). Když lidé ve Skyrimu narazí na mrtvolu, pokrčí rameny, nanejvýš řeknou nějakou znepokojenou hlášku a klidně svého přítele nebo příbuzného nechají ležet na ulici, jako by se nechumelilo. Co takhle ověřit, jestli je dotyčný mrtvý, zavolat léčitele/funebráka, uspořádat pohřeb, přísahat pomstu, těšit se na dědictví? Pro každou z těchto situací by ale bylo potřeba napsat skripty, animovat pohyby a namluvit řeč, a to není zrovna levná záležitost. To je ale jen jedna z miliónu situací, které v tak velkém státě, jakým je Skyrim, mohou nastat. Vězeňská kolonie Gothicu tyto problémy řeší – je to země lhostejných lidí, kde platí zákon silnějšího a všichni tam mají jen jednu jasnou prioritu – dostat se ven.

V civilizovaném státě zákona, jakým by Skyrim moc rád byl, byste čekali větší složitější kriminální systém, než ten, kde jsou všichni strážci zároveň soudci, porota a kat. V Gothicu není zákon. Pokud přijdete do Starého Tábora a budete drzí na strážného u brány, dá vám na budku, a je jen na něm, jestli vás jen okrade, nebo rovnou zapíchne. Nad mrtvolou na ulici tam všichni jen pokrčí rameny, protože “Hej, aspoň to nejsem já”. Ve Skyrimu se poprvé v sérii The Elder Scrolls objevily děti, ale všechny jsou zhruba ve stejném věku a samozřejmě jsou nesmrtelné, aby náhodou nedošlo k nějaké kontroverzi. Ve vězeňské kolonii děti nemají co dělat. V Gothicu je jen jeden průmysl – těžba magické rudy, ta je zároveň univerzální měnou. Ve Skyrimu můžete vidět plně automatické pily, o které se nikdo nestará, ani nedělá nic s tím dřevem, které nařežou a v lesích nepotkáte jediného dřevorubce. Taky se nepamatuji, že bych ve Skyrimu (nebo v Oblivionu) viděl jedinou mincovnu – kde se berou všechny ty krásné, lesklé Septimy? Ve Skyrimu se můžete pustit několika cestami. Podle toho, jaké questy plníte, jste podle příběhu hry buď vzbouřenec proti Impériu, loajální imperiální voják, lovec draků, mocný válečník, mág, zloděj, nájemný vrah nebo dobrý samaritán, který pomáhá, kde může. Ale ať už jste z toho cokoliv, (téměř) vždy jste oportunistický asociální kleptoman a zabiják. Zatímco vám nebohá vdova plačtivě vypráví svůj životní příběh, vy jí šmejdíte po domě a koukáte, co byste kde otočili a v lesích bez výčitek zabíjíte bandity po desítkách. V Gothicu jste jen jeden oportunistický asociální kleptoman a zabiják z mnoha. Trochu paradoxně pak právě Gothic přináší tu revoluční možnost někomu jen namlátit ale nezabít ho, čímž taky můžete vyřešit nejeden quest.

I zbytek světa Gothicu je také pěkně udělaný, ačkoliv na něj už zasazení do vězeňské kolonie nemá takový vliv. Můžete prozkoumávat a kochat se přírodou, lovit divokou zvěř, lézt po skalách a ruinách a hledat poklady. Najdete klidná místa, ale i nebezpečné stezky, kde se budete ohlížet, jestli vás náhodou něco nepronásleduje a budete si říkat “Tady to musím prošmejdit, až budu mít tu novou zbroj, na kterou šetřím”. Absence automapy, kompasu, rychlého cestování mezi lokacemi ale např. i loadingů znamená, že většinu času strávíte ve hře samotné a GUI vás z ní nebude vytrhávat. Škoda jen, že hra nemá nějaký tichý autosave, protože se vám bude často stávat, že umřete, a uvědomíte si, že jste naposledy ukládali hru před hodinou.

Celkem by mě zajímalo, na kolik byla tato rozhodnutí vývojářů vědomá a na kolik to byla jen šťastná souhra náhod. Pokračování Gothicu totiž vedlo do stále větších a větších prostředí, která začala trpět stejnými problémy, jako ostatní open-world RPG. Bylo by fajn, kdyby si někdo zase někdy uvědomil, že méně je občas více. Nevím, jestli by ještě nějaké jiné prostředí bylo podobně efektivní jako vězeňská kolonie, ale nevidím důvod, proč by nemělo. Jen, prosím, ať nikdo nedělá reboot.

Advertisements

Zanechte komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s