Nintendo ♥ YouTube

Posted: 25/05/2013 by Jack in Úvahy

Nintendo si na YouTube přivlastnilo všechna videa s obsahem z jejich her. Nebudou je mazat, ale poběží před nimi jejich reklama a ten, kdo je nahrál, z ní nebude mít vůbec nic. Nintendo na to má zákonné právo. Taková jsou fakta. Jak to ovlivní záznamy z her na YouTube? Co udělají ostatní firmy? Co za tím stojí?

Ninetndo na tenhle krok má právo. Vzít dílo někoho jiného a hodit ho na YouTube, ať už s reklamou nebo bez, je objektivně špatné. Jenomže čí dílo je takové video? Nintendo zaplatilo vývoj hry, jasně, ale pokud někdo přidá kritiku nebo vtipný komentář, jsou ty automaticky bezcenné? Jeho autor nemá právo na zisk jen proto, že je o hře od Nintenda? Nebo nesmí ukázat tu hru, které se jeho komentář týká? Nintendo na tenhle krok má právo jen díky tomu, že zákony, podle kterých to právo má, psali velcí distributoři (možná dokonce Nintendo samotné). Kdyby se někdo vzepřel a dostal tuhle akci až k Nejvyššímu Soudu, možná by se to mohlo změnit. “Kdo je tvůrcem čeho?” je totiž docela ožehavá otázka.

Let’s Play videa jsou obrovská kategorie, do které spadají vystřižené cutscény, plné průchody hrou, kritické rozbory, vtipné komentáře a mnohé další formy. Je jasné, že alespoň některé z těchto forem přidávají záznamu hry hodnotu, kterou hra sama o sobě neobsahuje. Jak ale posoudit, co přidává hodnotu dostatečně a co ne? Kritický komentář jednotlivých prvků použitých ve hře ano, týpek co povídá o tom, co měl včera k obědu ne? Kde by ležela hranice? Nahrání soundtracku hry na YouTube asi úplně v pořádku nebude, ale co když nahraju video z hraní hry s vypnutými zvuky? Dalo by se říct, že musím k záznamu hry přidat něco, co jsem sám vytvořil. Ale někdy mají přidanou hodnotu i videa toho, jak někdo prostě hraje hru určitým způsobem – třeba speedruny nebo jiné netradiční průchody. Jestli mohou mít hodnotu i taková videa, pak ji logicky musí mít úplně všechna herní videa. Hra bez hráče totiž není nic. Knížky, filmy, hudba, to všechno existuje v nějaké konkrétní podobě bez přispění čtenáře, diváka nebo posluchače. Hry jsou jiné. Je velitel Shepard vzorem férovosti a počestnosti, nebo je to kruté hovado? To záleží na hráči. Zazvoní vyvolený nemrtvý na oba Zvony Probuzení, a nebo to vzdá a stane se z něj Hollow? Podle toho, jestli je hráč hardcore nebo měkota. Hry jsou nástroje, které nám umožňují vytvořit umělecké dílo.

Představte si, že by firma Adobe začala vyžadovat po graficích a fotografech poplatky ze všeho, co kdy pomocí Photoshopu vytvořili. Měla by na to právo? Pokud by si ho nechala vepsat do zákonů, tak určitě ano. Dalo by se argumentovat tím,že bez jejich nástroje by ta díla nikdy nevznikla, a tak si Adobe zaslouží podíl na zisku, který generují. Dělá to Adobe? Nedělá. Ale poskytuje zlevněné nekomerční licence, licence pro školy, studenty apod. (a jestli to nedělá zrovna konkrétně Adobe s Photoshopem, tak to dělají jiné firmy u jiných produktů). Možná by bylo lepší řešení, kdyby Nintendo (a další firmy) poskytovalo možnost zakoupit si licenci na to, aby mohl člověk pomocí obsahu z jejich her vydělávat.

Problém s Nintendem je ale v tom, že si svoji značku velice pečlivě chrání. Hry z Nintenda se neportují na jiné systémy a Nintendo tvrdě zasahuje proti fanouškovským remakům nebo jiným projektům týkajících se jejich duševního vlastnictví. Taková PS4 bude mít tlačítko “Share” přímo na ovladači. To ještě neznamená, že v téhle záležitosti Sony zaujímá postoj diametrálně odlišný od Nintenda – možná ta videa půjde sdílet jen na PSN a budou před nimi reklamy, ze kterých autor taky nebude mít nic. Ale tenhle krok Nintenda nevyhnutelně povede k tomu, že na YouTube bude videí z jejich her mnohem, MNOHEM míň. Ostatní firmy to, zdá se, vědí a chybu Nintenda nebudou opakovat. Mojang (firma tvůrce Minecraftu) měl podobnou možnost, ale rozhodl se ji nevyužít. Tisíce Minecraft videí totiž přispěly k jeho masivnímu úspěchu (nebo ho dost možná i zapříčinily) a takový krok by byla dýka do zad komunity. Ta je pro Mojang, zdá se, důležitější než ochrana značky nebo finanční příjem z reklam.

Je divné, že by takovou nabídku dostalo jen Nintendo a Mojang, dvě diametrálně odlišné firmy. Ačkoliv jsou dost známé, tvoří jen zlomek herního trhu a herního obsahu na YouTube. Co třeba Activision a Call of Duty, co EA a Battlefield? Vsadím se, že tyhle firmy tu nabídku dostaly také, ale nechávají si ji v záloze a čekají, jak dopadne Nintendo. Myslím si totiž, že tenhle krok vzniknul z iniciativy YouTube, ne Nintenda. Aby člověk mohl na YouTube vydělávat reklamami, potřebuje alespoň statisíce shlédnutí týdně a toho dosáhne jen málokdo. Ostatní tak svá videa zveřejňují bez reklam, jen aby ukázali svou tvorbu. A to musí YouTube strašně žrát! Milióny a milióny hodin videa, které musí hostovat a streamovat divákům, a nemá z toho nic. A protože se jedná o obsah v copyrightové “šedé zóně”, nemůže si tam jen tak plácnout své reklamy. A hle! Geniální řešení! Zeptáme se firem, jestli si ta videa nechtějí přisvojit a o výnosy z reklam se podělit. YouTube na těch videích začne konečně vydělávat! Souhlas majitele práv mít bude, takže legálně to bude taky v cajku. Všichni vyhrají. Až na autory videí, ale koho ti zajímají?

Advertisements

Zanechte komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s