Co je to DRM?

Posted: 19/05/2013 by Jack in Příspěvky

DRM je zkratka, která se v souvislosti se hrami poslední dobou objevuje čím dál tím víc. Přijde mi ale, že se často zaměňuje za ochranu proti kopírování. To je chyba, protože ochrana proti kopírování je jen jednou z mnoha součástí DRM, a tak se v tomto článku chci věnovat tomu, co to vlastně DRM je.

Zkratka DRM znamená “Digital Rights Management”, což česká Wikipedie překládá jako “správa digitálních práv”. Už to podle mě není úplně šťastný překlad – digitální nejsou ta práva, ale jejich správa, tudíž by to mělo být spíše “digitální správa práv”. A o jaká práva se vlastně jedná?

Instalací nebo spuštěním hry obvykle souhlasíte s EULA (End User Licence Agreement – licenční ujednání s koncovým uživatelem) a to vám dává určitá práva (jako např. nainstalovat a hrát hru nebo udělat si zálohu pro vlastní potřebu) a ukládá určité povinnosti (nesmíte obcházet prostředky proti kopírování, užívat obsah hry bez souhlasu distributora). Tato práva a povinnosti se liší podle platformy, distributora a hry. DRM dohlíží na dodržování povinností a umožňuje nebo usnadňuje využívání práv. SecuROM vám znemožní spustit hru, pokud nemáte originální CD nebo DVD, zatímco Steam vám umožní kdykoliv a kdekoliv stáhnout jakoukoliv hru, kterou jste si na něm zakoupili a občas vám na víkend dá i možnost vyzkoušet si zdarma nějakou tu hru.

Jenže to, o co se DRM stará, už dávno není jen otázka “máte/nemáte právo hrát hru”. VAC a Origin kontrolují, jestli při hraní online necheatujete. V Diablu 3 můžete nakupovat i prodávat herní měnu a předměty za skutečné peníze. Některé hry můžete hrát zdarma, protože jsou financované nákupy herních předmětů, spekuluje se o modelech kdy zákazníci nebudou platit fixní částky za jednotlivé hry, místo toho budou platit pravidelný poplatek a budou mít přístup k celé knihovně titulů. U profesionálních komerčních programů by se zase mohla hodit možnost platit za čas strávený jejich využíváním – když chcete občas jen udělat nějaký ten meme obrázek, můžete si Photoshop buď za deset tisíc koupit, nebo si ho za pár korun jen na pár hodin pronajmout (nebo používat alternativy zdarma).

Spousta z těchto vlastností je sice fajn, průšvih ale nastane, když chce distributor odebrat hráči práva, na která by měl hráč mít nárok nebo přidělit další povinnosti. Hráči často crackovali legálně zakoupené hry, jen aby nemuseli pokaždé hledat CD/DVD, dávat ho do mechaniky a poslouchat, jak hučí. Diablo 3 a nové SimCity vám neumožní hrát offline, ačkoliv se jedná o tradičně single-playerové hry. Šíří se fámy, že Origin rozdává bany na celý účet (!), pokud použijete modifikaci v single-playerové hře. Nintendo si nedávno přivlastnilo veškerá videa s jejich hrami na YouTube a o něčem podobném jednu chvíli uvažoval i Mojang.

To jsou bohužel symptomy dlouhodobějšího trendu, kdy má zákazník stále méně a méně práv. Operátoři vám už hodně dlouho brání přejít s dotovaným telefonem k jinému operátorovi, v USA se teď řeší, jestli vám distributoři smí zabránit  přeprodávat knihy, hry a filmy a nahrát svůj software do elektronických zařízení.

Jako zákazníci máme samozřejmě rádi ty části DRM, které nám prospívají a nadáváme na ty části, které nás obtěžují. Chceme mít možnost stahovat a hrát svoje hry kdekoliv, ale bráníme se tomu, aby ověřovaly, zda jsme si je skutečně zakoupili. Distributoři nám chtějí všechna práva vzít a ještě nás pod drobnohledem zkoumat, jestli náhodou nemáme za lubem něco nekalého. Někde určitě existuje zlatý střed, ale ten těžko najdeme, pokud budeme zkratku DRM používat jen jako nadávku.

Advertisements
Comments
  1. Naty says:

    Mně osobně všechny Originy, UPlaye a Games for Windows LIVE neuvěřitelně iritují. Když si koupím hru, tak si jí chci v klidu zahrát, a ne si muset vytvořit milión dalších účtů, které jsou mi stejně úplně k ničemu (online multiplayery a podobně nehraju), jen proto, abych mohla být neustále pod něčím dohledem. Nemluvě o tom, že např. GfWL občas odmítá fungovat.
    Proti Steamu nic nemám, ale připadá mi absurdní, že když si tam koupím nějakou hru, tak se musím ještě přihlašovat do UPlay nebo GfWL. A to, že za dokončenou misi v Assassin’s Creed dostanu zadarmo plakát, mé rozhořčení nijak nezmírňuje.
    Mám v sobě prostě hluboce zakořeněnou představu, že ten, kdo hraje hry legálně, zadá klíč a tím má navždy od všech “správ práv” pokoj a nemusí se se vším tolik štvát jako ten, kdo si hry stahuje a musí je crackovat a kdovíco všechno. *sigh*

    • Jack says:

      Steam je úplně stejně DRM jako UPlay, GfWL nebo Origin, jen mnohem, MNOHEM lepší – aby taky ne, když je už skoro 10 let vyvíjený a zlepšovaný.
      Proto říkám, že je potřeba naučit se rozlišovat mezi různými součástmi DRM a ne plošně všechny odsuzovat – Steam sice má svoje ověřovací procesy a občas hry po aktivaci stejně nejdou v offline režimu, ale víc než dostatečně to vyvažuje výprodeji, achievementy, Cloudem, Workshopem, Community, Marketem a nejnověji třeba Trading Cards.
      Pár let zpátky si Microsoft, EA, Ubisoft a ostatní distributoři všimli, že internetová distribuce není jenom módní výstřelek, který časem zmizí a hrozně rádi by si z toho koláče taky kus ukousli, ale jejich systémy už teď budou vždycky 10 let za Steamem, jak kvalitou systému, tak benefity pro hráče. Ovšem v momentě, kdy Steam začne ztrácet kvalitu služeb je potřeba kritizovat i ten.
      Jo, a součástí toho všeho je zároveň i touha být “sociální”, protože to je taky kouzelné buzzslovíčko, které nesmí chybět v žádné bussiness prezentaci. Viz též: synergie.

  2. Nebylo by to přivlastnění videí z minecraftu něco jako kdybych dělal na youtube pořad pro kutily a chtěl by si je přivlastnit mountfield, protože bych používal jejich nástroje?

    • Jack says:

      Částečně jo, ale hranice je v tomhle ohledu hrozně rozmazaná. Minecraft je zjevně hra, kterou do velké míry tvoří právě hráči – jejich náhodný svět a to, co se v něm rozhodnou dělat. Proto by měli mít právo tvořit a monetizovat videa toho, co ve hře dělají. Ale co “interaktivní filmy” jako je Bioshock Infinite, The Walking Dead nebo Heavy Rain?

Zanechte komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s