Realistická grafika

Posted: 06/05/2013 by Jack in Úvahy

První položka vzadu na krabici, bez které se žádná moderní hra nemůže obejít. Ta nejdražší část počítačových her, která pohání závod v hardwarovém zbrojení. A přitom poměrně zbytná záležitost, která leckdy požitku ze hry spíš ubližuje. Jak by se dalo dosáhnout ještě realističtější grafiky? A jakým hrám by prospěla nejvíc?

Určitě jste je všichni viděli techdema, která ukazují, čeho všeho už jsou dnešní procesory schopné.  Hlava starce oddělená od těla nebo modrá tekutina, která jako by vytekla přímo z reklamy na vložky s křidélky. Vypadá to možná dobře, ale k čemu to bude ve hrách? Myslím si, že je špatný nápad nejdříve vymyslet technologii a teprve pak přemýšlet, jak ji zakomponovat do hry. Až vyjde hra, která bude používat tu fyziku kapalin, bude to hra, která se bude točit jen okolo puzzlů, které ji budou využívat a bude stát za prd. Kdyby totiž měl designér nejdřív skvělý nápad na puzzly točící se okolo fyziky kapalin, určitě dokáže nějak obejít omezení HW a SW a nějak si poradit i bez hyperdetailní simulace.

Čas od času vývojáři tvrdí, jak je realistická grafika důležitá pro požitek ze hry. The Walking Dead se podařilo vytvořit intenzivní prožitek a živě působící postavy s grafikou, která jako by vypadla ze stránek komiksu, s černými konturami a se vším. U To the Moon si pobrečíte, i když má jen “16bitovou” grafiku. Minecraft dokáže vytvořit nádherné krajiny pouze z kostek 1m x 1m x 1m potažených texturou 16 x 16 pixelů. Ale je pravda, že takováhle grafika by vypadala nemístně ve hrách jako jsou CrysisCall of Duty nebo Battlefield, které se snaží zachytit drsnou realitu ozbrojených jednotek plnou špíny, chaosu a smrti. Problém je, že se na problém realistické grafiky jen hází stále více a více výpočetní síly. Modely jsou sice super detailní, mají miliony polygonů a textury ve vysokém rozlišení, ale to je pořád málo.

Malá odbočka: víte, že 40 minut denně jste slepí? No fakt! Lidský mozek není schopný zpracovávat rychle se měnící obraz, který vzniká například při rychlém pohybu očí, nebo když se koukáte z okna rychle jedoucího vozidla. Místo něj vám naservíruje rozmazaný obraz bez detailů. Je to něco, na co je člověk tak zvyklý, že to ani nevnímá, všimne si toho, až když se to nějak pokazí. Co to má společného s realistickou grafikou? Celkem nic, jenom VŠECHNO!

V posledních pár letech začaly FPS mívat v nastaveních grafiky možnost “Motion blur”. Ta rozmazává obraz, když se ve hře rychle otočíte, až do chvíle, než se točit přestanete. To má právě simulovat tu “sakadickou slepotu”, o které jsem psal v předchozím odstavci. Určitě všichni znáte 3D kino a TV, které dává každému oku trochu jiný obraz a vytváří tak iluzi hloubky. Když je tma, přestanete vnímat barvy, protože tyčinky, fotoreceptory kterých je na sítnici víc a jsou citlivější a díky kterým tedy vidíte ve tmě, barvy neregistrují. Jenže oči a mozek mají takových fíglů hromady. Zatím se mi nezdá, že by vývojáři věnovali dostatek času a peněz výzkumu, jak tyhle fígle napodobit. Třeba právě tu tmu jsem ještě v žádné hře neviděl “realisticky” zpracovanou – hra vždy jen ztlumí jas a myslí si, že to stačí. Ale i kdyby měla nějaký shader nebo efekt, který by ztrátu barev napodoboval, nepochybně narazí na to, že při hraní se díváte přímo do jasně zářícího obdélníků, kterým je TV nebo monitor. Jak si oko a mozek poradí s faktem, že vidí obraz jako za tmy a přitom vnímá dost světla na to, aby byla stažená zornice? Jsou lidé, kteří nevnímají 3D efekt nebo jim rovnou způsobuje zdravotní potíže – nepochybuji o tom, že každý podobný efekt na jistou úzkou skupinu lidí nebude fungovat (viz TotalBiscuit a jeho pověstné stěžování si na FoV). Až vývojáři dokážou napodobit velkou část takových efektů, je dost dobře možné, že velké části hráčů bude hraní způsobovat potíže, protože nebudou “kompatibilní” s některými z těch efektů.

V cestě realistické grafice stojí i další problémy (uncanny valley, negativní kinetóza, …) a v současné době to vypadá, že investice do grafiky se už tolik nevrací. Celkem by dávalo smysl vykašlat se na lepší a lepší grafiku a dělat to, co funguje a není předražené. Ať si fotorealismu dosáhne někdo jiný. Jenže ten, komu se to nakonec podaří, si bude moci pořídit bazén plný peněz jako má Strýček Skrblík. Z toho důvodu si nemyslím, že by se pokrok zpomalil nebo dokonce zastavil. Vždyť už se blíží nová generace konzolí, samozřejmě s výkonnějším hardware. Až se na ně budou ohlašovat hry, nepochybuju o tom, že každá z nich se bude chlubit realistickou grafikou.

Advertisements
Comments
  1. Shial says:

    Když jsem sledovala tu kapalinu, jak to vyšlo, tak mě upřímně ani nenapadlo použití ve hře. A pokud, tak buď v budoucnosti a nebo jen pomálu. Spíše jsem to přiřadila k možnosti využití ve vědě, různých simulacích a podobně, kde se (podle mě pouze, upřímně netušim, jestli se to tak opravdu dělá), tohle využije. Grafika bude mít nálepku “realistická” vždycky, pamatuji si, jak “realisticky” na mě působilo GTA Vice City a to že to do reality jako takové mělo neskutečně daleko. Holt chlapi se musí vždycky v něčem předhánět… ať už jsou to války, nebo naprosto přesně realisticky vypočítaný dopad kapky vody, který není na monitoru ani vidět, ale hlavně, že tam je 🙂

  2. Nevím jaký puzzle by vyžadoval hyper realisticky kapalinu. S kapalinou mě napadá logické hry typu: Máš 3l a 5l kýbl. Jak naleješ 4l vody? Hry typu Pipemania a hry typu liquid measure což je pipemania s konečným objemem.

Zanechte komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s