Falešné trailery

Posted: 29/03/2013 by Jack in Úvahy

Poměrně nedávno se rozhořela aféra kolem hry Aliens: Colonial Marines. Šlo o to, že záběry prezentované veřejnosti jako “gameplay”, tedy přímo z hraní hry, vypadaly drasticky jinak, než finální hra která šla na pulty. Asi už se nebude tolik psát o tom, že BioShock Infinitestejný problém. První, 10-minutový gameplay trailer je celý z místa, které hráč finální hry nikdy neuvidí jinak než z velké dálky, obsahuje bombastické scény, které ve finální hře nikdy nenastanou, a dává postavám ve hře schopnosti, které ve finální hře nemají.

Ano, ten trailer je ze září 2010 – dva a půl roku před tím, než hra vyšla. To je dost času na to, aby se zmíněné aspekty hry drasticky změnily. Podle jednoho zdroje Aliens: Colonial Marines v jednu chvíli vypadali tak, jako v tom traileru, než přišli lidé, co řekli: “Fajn, teď to ale musíme osekat tak, aby to rozjela i PS3”. Dokonce to mohl být jen prototyp, úzce naskriptovaná ukázka, která ukáže, čím může hra být, ale když se chcete podívat mimo vyjeté koleje, rozbijete ji. Jenže tou dobou už studio Irrational Games na hře dva a půl roku pracovalo, a mít po takové době jen prototyp by byla docela ostuda – za takovou dobu jiná studia klidně vydají hru nebo dvě. A ona se hra samotná také moc nezměnila. Zasazení, zbraně, vigory, to všechno vypadá téměř stejně, jako ve finální verzi.

Je celkem jasné, co za tím vězí – marketing. Většina prodejů takovýchhle AAA blockbusterů se uskuteční za první týden co jsou na trhu. Tak to bylo i před tím, než začaly frčet předobjednávky, a ty to jen zhoršily. Samozřejmě, že vám vývojář nebo distributor hru ukáže v tom nejlepším možném světle. Ten desetiminutový trailer navíc ukazuje v kostce všechno, co BioShock Infinite nabízí. Ze začátku relativně klidnou atmosféru Columbie a anachronistickou techniku, poté létající (a padající) budovy, město v plamenech a občany nedbající svého okolí, přestřelku, vigory, Skyline, Elizabeth, Handymana a nakonec i Songbirda. Jen těžko byste ve finální hře hledali desetiminutový úsek, kde byste tohle všechno mohli ukázat.

Je opravdu tak špatné postavit jeden level, kde bude natěsnáno všechno, co chcete ze své hry ukázat? Takový level by se asi moc dobře nehrál, tak je jen logické, že ho ze hry vystříhnete. Jenže to není všechno – v tom traileru jsou věci, o kterých tvůrci museli (nebo měli) vědět, že se do finální hry nedostanou:

Je pravda, že ten trailer celkem dobře vystihoval pocity a atmosféru, které BioShock Infinite přináší, ale říkat tomu “záběry ze hry” je lež. Samotná hra (když odečteme nádherná prostředí, unikátní kombinace střílení, vigorů, Skyhooku a Elizabeth) je dělaná podle standardního mustru “tady máš uzavřenou arénu, zabij v ní všechno, co se hýbe, pak dostaneš kousek příběhu a otevřou se ti dveře do další arény”. Hra, která by se hrála jako ten trailer, by musela umět přesně předvídat hráčovy reakce nebo na jeho akce umět pružně reagovat. Takovou hru bych hrozně rád zahrál, ale BioShock Infinite jí není.

Na začátku jsem zmínil Aliens: Colonial Marines a uvědomil jsem si, že mi na těch trailerech něco nesedí. Jednak setpieces zmíněné v předchozím odstavci a absence HUDu, ale ještě něco. Podívejte se pozorně na to, jak se v nich hráč pohybuje a dívá. Je to taková zvláštní směsice plynulosti a trhání, dost špatně se to vysvětluje, ale moje hra se nikdy takhle nehýbe, ať už hraju na gamepadu nebo na klávesnici a myši. Možná je to efekt skriptování, které na výrobu takových trailerů používají, na každá pád je to ale divné. Celkově mi prostě nepřijde, že by tu hru hrál člověk.

Proti předobjednávkám už se začíná zvedat vlna nevole. To znamená, že by takovéhle falešné trailery mohly do pár let zmizet, ale také můžou začít lhát ještě víc. Do té doby buďte skeptičtí a pamatujte, že pokud něco vypadá až moc dobře, než aby to byla pravda, tak to taky obvykle pravda nebývá.

Advertisements

Zanechte komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s