Recept na reboot

Posted: 11/03/2013 by Jack in Úvahy
Tags: , , , ,

Budete potřebovat:

  • 1 starou, kvalitní herní sérii
  • 1 název první hry oné série
  • 20 dg hratelnosti, která s tou sérií nemá nic společného
  • 1 naprostou neúctu k oné sérii, jejím fanouškům a zákazníkům obecně

Rozmíchejte ve velké míse hratelnost, dle chuti okořeňte systémem krytí, nesmyslným vývojem schopností postavy, regenerujícím zdravím nebo dalšími nutnými prvky next-gen her. Nechte chvíli odstát, mezitím si připravte sérii: pečlivě ji omyjte a odstraňte vnitřnosti. Vycpěte sérii odstátou hratelností, obalte názvem první hry a podávejte s velkou porcí DRM.

Impuls k napsání této úvahy přišel v podobě článku o novém Thi4fovi Thiefovi, kde se píše o novém “Focus systému”. Focus by měl sloužit ke zpomalení času, aby Garrett stíhal krást, zhasínat svíčky apod. V soubojích dá Focus Garrettovi možnost zpomaleně cílit na slabá místa strážných, podobně jako ve filmech Sherlock Holmes od Guye Ritchieho, a měl by stačit až na tři nepřátele naráz (“Garrett is incapable of handling four or more enemies”). Nevím, jak vy, ale když o mě věděli v prvním Thiefovi tři strážní, byl čas na reload. V dalších článcích se také můžete dočíst, že Eidos Montreal přepíše celý příběh a zmizí jeho zasazení do stempunkově-magického, teokratického světa.

Já nejsem nijak výrazným fanouškem Thiefa, ale vím, jak vypadal první díl, takže vím, že tohle nebude “návrat ke kořenům”, tohle bude Dishonored v jiném kabátku. A všimnul jsem si, že ten vzorec, který jsem popsal na začátku, se opakuje minimálně od roku 2009, kdy šel do kin Star Trek. To mají studia nebo distributoři tak málo důvěry ve svoje schopnosti vytvořit originální svět? Chápu nutkání dělat stále další a další pokračování úspěšných sérií – do jejich vývoje, světa, postav a stylu bylo investováno nemálo prostředků. Ale tyhle remaky tohle všechno hází do koše a začínají od začátku. Nová hra se té původní navíc hratelností podobá jen pramálo. XCOM a Syndicate jako FPS, SimCity bez možnosti stavět offline města na masivních mapách a teď budete v Thiefovi lámat strážným kosti a vazy? Tohle je krátkozraká strategie, která má za cíl prodat hru jak “frat boys”, tak i nostalgickým starším hráčům. Nemluvě o tom, že použití tak obecných jmen znesnadňuje o těch hrách a sériích mluvit – když mluvím o Thiefovi, mluvím o původní hře z roku 1998, rebootu z 2013 (nebo kdy má vyjít) a nebo sérii jako takové? Občas slýchám, že je to proto, že kdyby k názvu přidali číslovku, podtitul nebo jiné odlišení, hráče, kteří neznají celou sérii, by to mohlo odradit. Když odhlédneme od skryté urážky inteligence zákazníků, v dnešní době se ve hrách na nějaké složité příběhy roztáhlé přes několik titulů moc nehraje – každá hra je (musí být) samostatný, uzavřený celek, protože nikdo neví, jestli se hra bude prodávat a budou peníze na pokračování. Distributoři se tím spíš snaží protlačit svůj oblíbený model ročních iterací dané hry s jen minimálními vylepšeními, podobně jako u sportovních sérií, jako jsou NHL, FIFA, Madden a dalších.

Myslím si, že tenhle trend nepotrvá věčně – nakonec, kolik ještě zbývá rebootovatelných IP, než začne být nutné dělat rebooty rebootů? Studiím to samozřejmě vychází, protože hráč obecný se v tomhle ohledu chová značně neracionálně – v obrovských číslech za tyto nekvalitní, předražené hry platí dávno před tím, než si je bude moci (nebo nebude moci, jako v případě SimCity) zahrát. Je tohle opravdu to, co většina hráčů chce?

Advertisements
Comments
  1. O názvech rebootů se mluvilo už v you know whats bullshit
    http://cinemassacre.com/2009/06/23/you-know-whats-bullshit-12/

    • Jack says:

      Super, takže on to byl trend už v roce 2009, jenom hry se ho pořád ještě nezbavily…

  2. […] Celkem by mě zajímalo, na kolik byla tato rozhodnutí vývojářů vědomá a na kolik to byla jen šťastná souhra náhod. Pokračování Gothicu totiž vedlo do stále větších a větších prostředí, která začala trpět stejnými problémy, jako ostatní open-world RPG. Bylo by fajn, kdyby si někdo zase někdy uvědomil, že méně je občas více. Nevím, jestli by ještě nějaké jiné prostředí bylo podobně efektivní jako vězeňská kolonie, ale nevidím důvod, proč by nemělo. Jen, prosím, ať nikdo nedělá reboot. […]

Zanechte komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s