Spec Ops: The Line

Posted: 02/03/2013 by Shial in Příspěvky
Tags: , , ,

“Can you even remember why you came here? “

Spec Ops: The Line. Dlouho jsem uvažovala jak tuhle hru popsat. Když si její název necháte vyhledat Googlem a podíváte se na obrázky, uvidíte vojáky, americkou vlajku někde v pozadí, střílející nepřátele… klasická střílečka. I obal hry, pokud se rádi díváte na krabičky, vám příliš neřekne opak. Proč by měl. Je to střílečka.
Ale taková, jejíž příběh se vám vryje hluboko do paměti.

Je to už 6 měsíců, od té příšerné písečné bouře, která Dubaj smetla téměř z povrchu Země. Město, které jednou udivovalo svou bohatostí a nádherou, je nyní jedna z největších ruin. Dubaj, zpustošená nekončícími bouřemi, je pohřbena pod vlnami písku, jako kdyby si ji samotná poušť nárokovala zpátky. Opuštěné město se stalo rájem pro uprchlíky před zákonem. Plukovník americké armády John Konrad a jeho 33. pěší jednotkou zůstávají, aby pomohli těm, kteří nestihli včas uprchnout. Bouře neustávaly. S Kondradem a jeho jednotkou se nikdo již delší dobu nedokázal spojit. Předpokládá se, že jsou mrtví, dokud se náhle na radarech nezachytí slaboučký nouzový signál. A proto je vyslána jednotka Delta Operations, pod vedením Kapitána Martina Walkera, aby prošetřila situaci a zjistila, zda je vůbec ještě koho evakuovat.

“Do you feel like a hero yet?”

A vy hrajete právě za Kapitána Walkera. Po ruce máte dva věrné parťáky – poručíka Adamse a seržanta Luga. Celá hra působí už od začátku velmi pěkně propracovaným dojmem, zvláště co se grafiky a detailů týče. Barevnost a lesk města je něco, nad čím se alespoň jednou (dvakrát, třikrát… čtyřikrát… ) ve hře pozastavíte a pokocháte (nemluvě o detailech, fotkách a nápisech na zdech opuštěných budov, zhasínání svíček tím, že po nich přejdete apod.). Moc jsem si užívala možnost přikazovat svému týmu, na koho soustředit palbu. Lugo, machr se sniperovkou a Adams, sebevrah (kolikrát já tě musela oživovat?!). Ano, umělá inteligence není jedna z nejlepších, ale musím říct, že byla přece jen na úrovni. Nemohu odolat a musím si vzpomenout na můj pokus hrát Medal of Honor: Warfighter, kdy můj tým byl absolutně k ničemu, i když jsme byli v přesile a útočníci zrovna moc velkou překážku netvořili. Ale zpátky ke Spec Ops. Tým pomáhal, jak měl, málokdy překážel, protivníci stříleli taktéž, kam (bohužel) měli, kryli se a snažili se vždy doběhnout a získat silnější zbraně, jako například kulomety.
Ah, já se nezmínila? V Dubaji pár lidí přeci jen přežilo.

Nikdy nic není tak, jak se na první pohled zdá. O tom jsme poučeni ze spousty jiných her, filmů, knih, příslovích. A Spec Ops: The Line není jen bezduchou vlasteneckou střílečkou o hrdinském osvobození, i když krátký popis příběhu tomu možná naznačuje. Sami ale poznáte, že je něco jinak, a to možná už v první půlhodině hry. Musíte totiž myslet.

“If you were a better person, you wouldn’t be here.”

To ale neznamená, že se vám hra bude sama od sebe odvíjet před očima a vy jen občas na něco kliknete. Pořád je to přeci jen akční střílečka a tak si různorodých zbraní a přestřelek užijete až až. Mimo to vás však hra postaví před určitá rozhodnutí. Neslibuji vám nějaké rádoby rozhodnutí, které ovlivní celý svět, to rozhodně ne. Hra má svou cestu a jemně vás pošťuchuje tou správnou. Ale vaše rozhodnutí určitě budou mít určitý dopad. Převážně na vás, než na cokoli ve hře. Oprava – hlavně na vás. Sama stále, i po prvním dohráním celé hry, přemýšlím v hlavě, zda jsem to nějak nemohla udělat lépe. Nejhorší zjištění asi je, když zvolíte konec, který vám v danou chvíli přijde správný, abyste po chvíli zjistili, že byl ten nejhorší.
Některé věci jsem si uvědomila opravdu až nějakou chvilku po konci hry. Ale to už láká začít rozebírat spoilery a to nechci (a vy, pokud jsem vás alespoň trochu nalákala, také jistě ne). Takže se dostáváme k zásadní otázce –

Ano, ano a znovu ANO! Výhodou pro některé z vás může být, že hra je dosti krátká, hrací doba je zhruba 3-4 hodiny. Možná je to škoda, ale možná ne, to nechám posoudit vás. Hra je už rok venku, takže je i cenově dostupná, soundtrack je šitý hře na míru. Hra má své mouchy, ale pokud máte rádi filmy/hry, které musíte zkoumat, přemýšlet a všímat si, tak tohle musíte alespoň zkusit.

Já tímto děkuji Jackovi za to, že mě s touhle hrou seznámil a přinesl mi ji po zlatém síťovém kabelu přímo na Steam.

Shial

Jackova myšlenka: POZOR, SPOILERY
Spec Ops: The Line je skutečně dramatický zážitek a jeho příběh každý prožije nějak jinak. O hře toho bylo už napsáno a namluveno spoustu, ale jeden moment, ten, který mě nejvíce zasáhl, zůstává nepopsaný. Na konci hry, v epilogu, vás přijede zachránit evakuační jednotka. Tou dobou Walker už prošel peklem a je to na něm znát – zjizvená tvář, prázdný pohled. Hra vám nad ním vrátí kontrolu a vy vidíte vojáky, jak se opatrně přibližují. Komentují, že vypadáte, že jste v šoku a bojí se vás, protože v ruce držíte zbraň. Říkají věci jako „Položte zbraň a pojďte s námi. Všechno bude v pořádku.“ V tu chvíli můžete Walkera ovládat, můžete po vojácích z evakuační jednotky klidně začít střílet, ale výzva „Stiskněte A abyste složili zbraň“ se objeví až po několika dlouhých vteřinách. Až v tu chvíli mi došlo (a to zjištění na mě dopadlo jako tuna cihel), že v žádné hře takovou možnost nemám. Téměř nikde nemáte možnost pokusit se vyřešit napjaté situace diplomacií a i ve hrách jako je Fallout téměř vždy někomu míříte do obličeje zbraní nebo stojíte v bojovém postoji. Spec Ops: The Line má co říct o násilných hrách a lidech, kteří je hrají, a většinu z toho si za rámeček nedáte.

Advertisements
Comments
  1. […] P.S.: Připravte se na to, že až půjde po Steamu půjčovat hry, začnu vás bombardovat Spec Ops: The Line. […]

Zanechte komentář